Projekt 5 – „Beyond Barriers: Akademia Liderów Dla Osób z Niepełnosprawnościami”
- Strona główna
- Projekt 5 – „Beyond Barriers: Akademia Liderów Dla Osób z Niepełnosprawnościami”
Projekt 5
Beyond Barriers: Akademia Liderów Dla Osób z Niepełnosprawnościami
Strategia Rozwoju Akademii Liderów dla Osób z Niepełnosprawnościami oraz Osób Starszych z Wyzwnaiami Zdrowotnymi
1. Wprowadzenie
Cel:
Celem strategii rozwoju Akademii Liderów jest wspieranie osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych z wyzwaniami zdrowotnymi w zdobywaniu umiejętności liderskich, które umożliwią im aktywny udział w życiu społecznym, zawodowym oraz politycznym.
Zakres:
Strategia obejmuje rozwój programów szkoleniowych, infrastruktury, wsparcia psychologicznego oraz partnerstw z organizacjami pozarządowymi i instytucjami rządowymi.
2. Analiza Potrzeb
2.1. Identyfikacja Grupy Docelowej
- Osoby z różnymi rodzajami niepełnosprawności (fizyczne, sensoryczne, intelektualne).
- Osoby starsze z wyzwaniami zdrowotnymi (choroby przewlekłe, ograniczona mobilność).
2.2. Bariery Uczestnictwa
- Fizyczne: Brak dostępności infrastruktury i środków transportu.
- Psychospołeczne: Izolacja społeczna, brak pewności siebie, stereotypy.
- Edukacyjne: Niski poziom cyfryzacji, ograniczony dostęp do materiałów edukacyjnych w przystępnych formatach.
3. Cele i Priorytety
3.1. Zwiększenie Dostępności
- Infrastruktura: Inwestycje w dostosowanie budynków i przestrzeni do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
- Technologia: Rozwój platform e-learningowych dostosowanych do osób z niepełnosprawnościami (np. interfejsy głosowe, tłumaczenie na język migowy, napisy).
3.2. Rozwój Umiejętności Liderskich
- Programy Szkoleniowe: Tworzenie modułów edukacyjnych w zakresie zarządzania, komunikacji, negocjacji i organizacji społecznych.
- Mentoring: Wprowadzenie programów mentoringowych, w których doświadczeni liderzy będą wspierać uczestników w rozwijaniu ich potencjału.
3.3. Współpraca z Partnerami
- NGO i Organizacje Społeczne: Współpraca z organizacjami zajmującymi się niepełnosprawnościami i seniorami w celu wymiany wiedzy i zasobów.
- Instytucje Rządowe: Nawiązanie partnerstw z samorządami i instytucjami publicznymi w celu wspierania działań Akademii.
4. Implementacja i Harmonogram
4.1. Faza Przygotowawcza (0-6 miesięcy)
- Audyt Infrastruktury: Ocena potrzeb w zakresie dostosowania budynków i zasobów technologicznych.
- Rekrutacja Kadr: Zatrudnienie specjalistów w dziedzinie edukacji, technologii oraz psychologii.
4.2. Faza Pilotażowa (6-12 miesięcy)
- Rozpoczęcie Programów Szkoleniowych: Uruchomienie pierwszych szkoleń dla ograniczonej grupy uczestników.
- Ewaluacja: Ocena wyników pilotażu i wprowadzenie ewentualnych korekt.
4.3. Faza Rozwoju (12-24 miesiące)
- Rozszerzenie Działań: Skalowanie programów na większą liczbę uczestników i wprowadzenie nowych modułów edukacyjnych.
- Promocja i Rekrutacja: Intensyfikacja działań promocyjnych, aby dotrzeć do szerszej grupy osób.
5. Monitorowanie i Ewaluacja
5.1. Mechanizmy Monitorowania
- Regularne raportowanie postępów.
- Systematyczne zbieranie opinii uczestników.
5.2. Ewaluacja Wpływu
- Analiza długoterminowego wpływu Akademii na uczestników (zwiększenie aktywności społecznej, sukcesy zawodowe, poprawa jakości życia).
6. Finansowanie i Zasoby
6.1. Źródła Finansowania
- Fundusze Unii Europejskiej.
- Granty rządowe i samorządowe.
- Wsparcie korporacyjne i darowizny.
6.2. Zarządzanie Zasobami
- Efektywne zarządzanie budżetem.
- Odpowiednie alokowanie zasobów ludzkich i technologicznych.
7. Podsumowanie
Strategia rozwoju Akademii Liderów dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych z wyzwaniami zdrowotnymi ma na celu stworzenie kompleksowego systemu wsparcia, który umożliwi tym grupom zdobycie niezbędnych umiejętności liderskich oraz aktywne uczestnictwo w życiu społecznym i zawodowym. Kluczem do sukcesu jest elastyczność, inkluzyjność oraz stała współpraca z partnerami z różnych sektorów.